Foorumista uutta potkua rajakuntiin

Share |

Keskiviikko 22.8.2018 klo 10:35


Suomalaiset eivät halua, että maaseutu tyhjenee. Tämä tuli todistetuksi, kun Yle teetti Taloustutkimuksella kyselyn, jossa neljä viidestä katsoi, että valtion pitää turvata palvelut koko Suomen asuttuna pitämiseksi. Sama tahto on sekä kaupunkilaisilla että maalla asuvilla.


Huolestuttavalta näyttää väestönkehitys erityisesti itärajan tuntumassa. Tilastokeskuksen ennusteen mukaan työikäinen väestö vähenee kaikissa rajapitäjissä merkittävästi tai erittäin merkittävästi vuoteen 2030 mennessä.


Näyttää siltä, että liian usein rajakunnat painivat ongelmiensa kanssa yksin. Maakuntarajat ylittäen, yhdessä hyviä käytänteitä jakamalla moni asia voisi saada uudenlaisen näkökulman. Ilolla otin vastaan tiedon, että kunta- ja uudistusministeri Anu Vehviläinen perustaa rajakunnille oman foorumin yhteistyön tueksi.


Rajaseutujen kehittäminen vaatii nykyistä vahvempia elinkeinopoliittisia toimia, satsauksia infraan ja koulutukseen. Se vaatii pitkien etäisyyksien haitan kompensointia yrityksille. Etäisyyshaittaa tulee sekä pienelle että isolle yritykselle, joten on syytä pohtia millä keinoin nykyisin kuljetustuen nimellä kulkeva kompensaatio saadaan palvelemaan tehokkaammin koko yrityskenttää. Kooltaan tuki on riittämätön verrattuna esimerkiksi naapurimaahan Ruotsiin.

Yritystoiminnalle ja ihmisten liikkuvuudelle nopeat ja riittävän tiheät liikenneyhteydet ovat elintärkeitä. Pohjois-Pohjanmaan ainoa rajakunta Kuusamo tekee työtä lentoliikenteen kehittämiseksi. Samaan aikaan osa meistä kuusamolaisista unelmoi junayhteydestä. Pariisin rauhansopimuksen mukaisesti valtio luovutti meiltä junaradan itänaapurille. Olisiko nyt aika ottaa käsittelyyn hyllyissä pölyttyvät rautatiesuunnitelmat itäradan jatkamiseksi Kajaanista Taivalkosken kautta Kuusamoon?

Kansainvälisten raja-asemien kehittäminen kasvattaa yritys- ja matkailutuloja ja parantaa työllisyyttä. Ennen kuin uusia asemia suunnitellaan avattavaksi, on syytä huolehtia siitä, että nykyisillä asemilla on riittävät resurssit. Kuusamon ja Vartiuksen rajanylityspaikkojen aukiolon supistaminen maaliskuusta alkaen ei ole toivottavaa kehitystä.


Nyt on aika kaivaa naftaliinista myös vuosikymmenen alussa kovasti puhuttu 72 tun¬nin vii¬su¬mi¬va-paus ainakin niihin Venäjän matkoihin, jossa on vastuullinen matkanjärjestäjä. Tämä toisi uuden mahdollisuuden rajanpinnan ohjelmapalveluyrityksille ja matkailijoille. Esteiden rakentamisen sijasta kanssakäymisen ja kaupan edistäminen on monella tapaa viisaampaa.


Rajaseudut tarvitsevat uusia kehityspanoksia.


Kommentoi kirjoitusta


Nimi:*

Kotisivun osoite:

Sähköpostiosoite:

Lähetä tulevat kommentit sähköpostiini